Posted on

Mit tegyél, ha nem megy a meditálás?

A meditáció egy rendkívül jó technika arra, hogy ráhangolódjunk a belső energiánkra, kapcsolódjunk önmagunkkal és a szeretettel. Ezzel a napunk elején is egy pozitív energialendületet indíthatunk el, így kerülve el az előző napi energialendület folytatását, amely esetleg kevésbé jó emlékeket idéz bennünk. Így megemeljük a rezgésszintünket és kapcsolatba kerülünk azzal, akik valójában vagyunk. A napunkat aztán ebből az energiából folytathatjuk.

Próbálod a meditálást, de nem megy?

Első körben érdemes feltenni magadnak a kérdést, hogy milyen elvárásokkal kezded el a meditációt, mekkora elvárásokat támasztasz magad felé és ezzel milyen ellenállásokat váltasz ki magadból, ha nem sikerül? Az is előfordulhat, hogy visszatartanak hiedelmek, pl. az, hogy tartasz a következményektől. Úgy gondolod, hogyha nem figyelsz oda a gondolataidra, akkor elveszíted a kontrollt és az irányítást? Amennyiben úgy gondolod, hogy nem itt van a probléma forrása, akkor az alábbi javaslatokkal szeretnénk könnyíteni a helyzeteden:

A meditáció ötletével kapcsolatban olyan dolgokat érdemes ismételned magadnak, minthogy:

  1. Nem olyan nehéz, mint amilyen nehézzé teszem a gondolataimmal.
  2. Nem csinálok semmit rosszul, ha nem érem el a meditációs létállapotot.
  3. Szeretek relaxálni, kényelmes, nyugodt helyet találni, a lassabb dolgokra fókuszálni.
  4. Szeretem a lassú, lágy és nyugodt zenét.
  5. Szeretem megfigyelni, tudatában lenni a légzésemnek.
  6. Biztonságban vagyok a meditáció alatt is.
  7. Biztonságos elengednem a kontrollt és a felesleges gondolatokat.

Rengeteg napod van rá, hogy gyakorold, ezért egyre jobban és jobban fog menni. Ne legyél türelmetlen magaddal! Ébredés után jó, ha az első dolgaid között van a meditáció, mert ilyenkor az elméd még nem annyira aktív. Még nem történt annyi dolog, amire fókuszálhat. Ez jó lehetőség arra, hogy lecsendesedjünk, befelé figyeljünk.

Találj egy kényelmes, nyugodt helyet azzal a szándékkal, hogy szeretnél egy ideig csak csendben lenni. Rendben van, ha nem sikerül elsőre és az is, ha elkalandozik a figyelmed. Ilyenkor hozd vissza a figyelmedet, vedd észre a csendet és térj vissza arra a relaxált állapotra, amelyben kikapcsoltad az elmédet. Nem kell mérni az időt. Addig maradj ebben benne, ameddig neked jólesik.

Ha pedig még mindig azt érzed, hogy így sem megy az ellazulás, akkor használj hangokat! Próbáld ki a mantrázást, melyről rengeteg videót találsz az online felületeken. Amikor adott szavakat énekelsz, dúdolsz, vagy csak mondogatsz egymás után, összhangba kerül a tested és az elméd és ki tudod zárni a zavaró tényezőket.

Dr. Tihanyi Benedek, orvos-Élményjógaoktató szerint  a meditálás első lépésben a tudatos megfigyelés gyakorlását jelenti. Bármit, de bármit kiválaszthatsz figyelmed tárgyául, ami leginkább felébreszti a koncentrációdat, úgy, hogy közben az élmény nem nyeli el a tudatos szemlélődést.

Ez lehet hang, kép, videó, étel-ital, akár lehet a gondolatok láncolata, lehet a séta, a fogmosás, bármi. Merj kísérletezni, találd meg a neked való meditációs tárgyat, “hibázz” minél többször, mert abból tudsz tanulni. Ha észreveszed, hogy meditálás közben elvesztetted a tudatosságod, dícsérd meg magad, hogy ezt észrevetted, és dönts arról: folytatod a gyarkolást, vagy lezárod! 

Jó gyakorlást és kellemes elcsendesedést kívánunk!