Posted on

Hogyan lépj túl az őszi fáradtságon!?

Egy évben többször is eljön az a pont az életünkben, amikor rendkívül fáradtnak, kimerültnek és kedvetlennek érezzük magunkat. A tavaszi fáradtság mellett nem ismeretlen fogalom az őszi fáradtság is, amikor nem csak pár órán keresztül vagy 1-2 napon át, hanem hetekig tartó, zsibbasztó kimerültséget érzünk. Ez az állapot ősszel hatványozott tényezők miatt áll össze. 

A szabadság utáni visszatérés, az újabb monoton időszakok, a napfény jelentős mértékű csökkenése is lehet okozója. Nehezebb kikelni az ágyból, a rossz idő beköszöntével kevesebb időt töltünk a természetben. Ha te is tapasztalod magadon ezeket a jeleket, akkor az alábbi tippjeink segítségével, te is fordíthatsz ezen az állapoton! 😊


Mozduljunk ki!

A megemelkedett melatonin szint (álmosságért felelős hormon) ellensúlyozására tökéletes választás a sport, melynek hatására örömhormonok (endorfin, oxitocin) termelődnek. Nem csak ezért remek választás ez az őszi napokra, hanem az immunrendszerre is remek hatással van! Sétálj egy nagyot a friss levegőn, kirándulj, túrázz a szabadban a szervezeted bővebb oxigén ellátásáért. Kapcsolódj a természethez: ölelj fát, beszélgess a növényekhez, figyeld meg őket és szívd magadba a természet illatát és erejét. Hidd el, csak elindulni lesz nehéz; ezután pedig még jobban esik majd egy jó forró vagy váltott fürdő is.


Éljenek a vitaminok!

Ősszel és télen kiemelten fontos a kimerült vitamin- és nyomelemraktárak feltöltése és szinten tartása. A legtöbb antioxidáns és vitamin a bogyós gyümölcsökben megtalálható.

Vitaminból oldhatóság szempontjából 2 csoportot különböztetünk meg, amivel jó tisztába kerülni (vízben és zsírban oldódó)*:

  • vízben oldódó vitaminok – C-vitamin, B-vitaminok

A vízben oldódó vitaminok közös jellemzője, hogy az emberi szervezet nem képes őket sokáig tárolni, ezért gyakorlatilag minden nap pótolni kell őket. A vitamin nem hasznosuló része a vizelettel távozik. Ugyanebből az okból a túladagolás veszélye nem áll fenn, azonban hiánybetegség kialakulhat.

A citrom pl. kiváló C-vitamin forrás, frissen facsart levével indítva a napot, máris frissebbnek érezhetjük magunkat. 

  • zsírban oldódó vitaminok – “D-E-K-A-” vitaminok

Ezt a típust a szervezetünk a zsírszövetekben raktározza, így nem szükséges a napi szintű pótlása. Éppen a raktározás miatt azonban fennállhat a túladagolás veszélye. Könnyen megjegyezhetőek a zsírban oldódó vitaminok, ha ebben a sorrendben olvasod őket: D-vitamin, E-vitamin, K-vitamin, A-vitamin=DEKA.

A napfény által termelődött D-vitamint igyekezz tabletta formájában pótolni, hiszen a szervezetben csökkent D-vitamin mennyisége is okozhat kimerültséget, fáradtságot.

Jó tudni, hogy a vitaminok, ásványi anyagok hasznosulásához a legtöbb esetben másik fajta vitamin is szükséges.

Azt tudtad, hogy a C-vitamin a testhőmérséklet felett (38-40 fok), minél tovább van a melegben, annál gyorsabban lebomlik? Így javasolt kerülni az alkalmazását meleg ételekben és italokban, hogy a valódi hatását ki tudja fejteni.


alvásproblémák

Fontos a minőségi alvás

Nem csak az alvásidő mennyisége, hanem a minősége is igen jelentős kérdés lehet ebben a témában. A nem megfelelő alvás kihathat az egész napra, rossz közérzetet, alacsony pszichés terhelést és koncentrációt eredményezhet, hosszú távon pedig testi tüneteket is okozhat.

Ha túl sokszor riadsz fel éjszaka, sokat forgolódsz vagy éppen mindig fáradtan kelsz, akkor első körben érdemes lenne változtatni az elalvás és az alvási körülményeken. Vizsgáld meg a párnádat és matracodat, hogy megfelelő felületen alszol-e? Szellőztess ki elalvás előtt, hogy friss, oxigéndús környezetben hajtsd álomra a fejedet, valamint ha lehetséges, tegyél el a közvetlen környezetedből mindenféle elektromos eszközt, amely elektroszmogot eredményezhet. 

Lefekvés előtt célszerű kitisztítani a gondolatokat, lerakni a gondokat, feladatokat, hogy az éjszaka igazán pihentető lehessen. Ha szeretnél javítani az alvásproblémádon, egyik korábbi bejegyzésünket ajánljuk olvasásra hozzá.

Ha ezek ellenére sem javul az alvás minőség, érdemes lehet szakemberhez fordulni, hogy a tartósan fennálló kialvatlanság mielőbb megszűnjön.


Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan

A pulcsis időszak beköszöntével egyre több kevésbé egészséges ételt engedünk meg magunknak, ez pedig hamar meglátszik a testünkön, valamint a szervezetünkön keresztül, az energiaszintünkön is. Természetes, hogy a hűvösebb idővel többet kívánhatjuk a nehezebb, zsírosabb ételeket is, azért igyekezzünk megfelelő arányban bevinni a legfontosabb tápanyagokat és kerüljük a pörgető hatású, cukros élelmiszereket és koffeines italokat, amelyek csak ideig-óráig hoznak enyhülést, majd még mélyebb fáradtságba taszítanak bennünket. 

Készíts magadnak tápláló teákat pl. aszaltgyümölcsök, gyömbér és gyógyfüvek forrázatából, melyek átmelegítenek és a hangulatodra is pozitív hatással lesznek. A gyógyfüvek kiválasztásánál körültekintően válasszunk, mindennek hatása van ránk, így lehet az jó vagy kevésbé jó, nem kívánt hatású is, azaz mellékhatású is. Tájékozódj, kinek mire mit ajánlanak vagy mi az ellenjavalt.

A kiegyensúlyozott táplálkozással, ásványi anyagok és vitaminok pótlásával, mozgással, megfelelő pihenéssel, pozitív emberi kapcsolatokkal nemcsak a testi, hanem a mentális jólétünket is támogatjuk. Mindenkinek mások az egyéni, egyedi igényei, így ezt a legjobban Te magadnak tudod kitapasztalni és megadni magadnak, hogy a jelen élethelyzetedben miből, mennyire és miképpen van szükséged.


Ha tetszett a bejegyzés, küldd el egy barátodnak is, hogy mindannyian egészségesen, energiával telve vághassunk bele az előttünk álló időszakba! 😊

*forrás: wikipédia