Posted on

Az egészséges életmód alapjai

Az egészséges életmód kapcsán a legtöbb embernek az étkezés helyessége az, ami először az eszébe jut, azonban ez a kérdéskör ennél jóval összetettebb. Mi most azokat a tényezőket vesszük górcső alá, amelyek a testi-lelki harmónia megteremtéséhez járulnak hozzá, az egészséges élet részeként.


Víz

Testünk jelentős részét víz alkotja. Az egészségünk megőrzése szempontjából, az egyik legfontosabb tényező a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztás. A víz minden testben végbemenő folyamatok szerves részét képezi kémiai, biológiai és mechanikai szinten is.

Segít kimosni a salakanyagot a testből. Pl. mozgás, masszázs vagy lelki folyamatok oldása után is ajánlott a vízfogyasztás. Az ideális testsúly megtartásához, valamint a teljesítőképességünk maximalizálásához is elengedhetetlen.


Levegő

Élelem nélkül napokig, folyadék nélkül kevesebb ideig, míg levegő nélkül csak pár percig vagyunk képesek az életben maradásra. A levegő azonban nem „csak” az életben maradáshoz szükséges. A jó minőségű levegő támogatja az agy oxigénben dús ellátását, támogatja a jó minőségű alvást és kiválóan hat a lelkiállapotunkra is. A tudatos légzéssel javíthatunk a hangulatunkon, csökkenthetjük a stresszt és növelhetjük a koncentrációs képességünket.

Megfigyelhetjük magunkat a napi ténykedéseink közben, hogyan lélegzünk, pl. stresszes tünet lehet, ha gyakran előfordul, hogy huzamosabb ideig bent tartjuk a levegőt és nem lélegzünk folyamatosan. Ezek apró jelzések, melyeket, ha idejében nyakon csípünk az odafigyeléssel és tudatossággal, máris sokat tettünk az egészségünkért hosszú távon.


Napfény

A fény egyenlő a teremtéssel és az élettel, mely ennek a mozgatórugója, tartós hiánya esetén pedig megbetegszünk. Kulcsfontosságú szerepe van a D-vitamin termelésben, a vitaminok szervezetünkbe való beépülésének, valamint immunerősítő és fertőtlenítő hatása is van. Amikor csak tehetjük, tartózkodjunk a napfényben, hiszen a hangulatunkra, lelki állapotunkra is kedvezően hat. Azért csak elővigyázatosan a napfénnyel is, mert gyakori az erős UV sugárzás.


Tiszta gondolatok

Az vagy, amit megeszel! -szoktuk hallani sokszor. Nincs ez másképp a gondolatainkkal sem, mi ezt valljuk. Amivel etetjük az elménket, azzá leszünk, így hát érdemes komolyan gondot fordítani arra, milyen gondolatokat engedünk magunkba, milyen információkat veszünk magunkhoz. Több eszköz is a rendelkezésünkre áll, ami a témával foglalkozik, nekünk az egyik személyes kedvencünk az agykontroll, ahol pusztán a gondolatok teremtő erejére hagyatkozva, úgymond programozással sikerült csodákat elérni. Hogy kinek mi a csoda, ez egyén függő és eltérő, esetleg, ha..

  • elhiszed magadról, hogy úgy vagy jó, ahogy vagy testileg és lelkileg (pedig eddig azt hallottad meg, hogy csak a gond van veled..)
  • elhiszed és megtapasztalod, hogy szerethető és elfogadható vagy mások számára és ennek megfelelően keresed és kialakítod a kapcsolódást másokkal (annak ellenére, hogy korábban nem ezt érezted legbelül és magadban voltál)
  • a boldogság érzése igenis jár neked és megtapasztalható (tehát megteszel magadért olyan dolgokat, amiktől korábban megfosztottad magadat)
  • testi változások mennek végbe benned (pl. sok éves próbálkozás után sikeres babavárás, évtizedes nőgyógyászati gondok, néhány hét alatt eltűnnek)
  • és még sorolhatnánk hosszan…

Egy tudatos döntés, -mit olvasunk nap, mint nap, milyen zenét hallgatunk, mit nézünk a tv-ben, milyen emberekkel vesszük körül magunkat, már alapjaiban meghatározza a napjainkat, a saját gondolataink fókuszát, minőségét. Tudd, a nem döntés is döntés!

Éberséggel tehát sokat tehetünk a testi-lelki egészségünkért. Azt kívánjuk, találj rá a saját módszeredre!


Helyes ritmus

Összhangban lenni a saját ritmusunkkal, megfelelő időben aktívnak lenni, majd pihenni, táplálkozni az egyik legjobb dolog, amit a szervezetünknek adhatunk. Szükség van passzív és aktív időszakokra is az életünkben, azonban meg kell találnunk ezeknek a szakaszoknak a megfelelő idejét is. Ehhez megfelelő önismeretre van szükség. Egy korábbi bejegyzésünkben már szót ejtettünk a kronobiológiáról, ez a módszer is sokat segíthet rálátni és megérteni a saját működésünket, mit és mennyit bír el a testünk.

Megfigyelhetjük a napi/havi bioritmusunkat, mikor mire vágyik a testünk. Ha hamar kimerülsz, elképzelhető, hogy a napod közepén egy óra pihenő elég lehet, hogy felfrissülj. Az is lehetséges, hogy Te olyan típusba tartozol, aki pihenés nélkül végigcsinálja aktívan a napi teendőket, ami meg sem kottyan. Nőként a havi, hormonális ciklus segíthet ennek pontosabb felderítésében, így ezáltal is eljuthatunk a teljes testi-lelki egészséghez.

 Életszakaszonként is változó lehet, mikor mennyi a teherbíróképességünk. Megannyi változó vesz körül minket, mi azt tapasztaljuk, ha rugalmasan, kevesebb elvárással közelítjük meg a saját ritmusunkat is, sokkal könnyebbek lehetnek a napok..


Az egészséges életmód megközelítéséhez egy újfajta hozzáállás és tudatos életvitel szükséges, melyet nem elég az egészséges táplálkozással és mozgással kimeríteni. Érdemes mindenre odafigyelni, hogy a maximumot hozhassuk ki önmagunkból. 

Egészségben gazdag napokat kívánunk!