Légzésfigyeléssel a tudatosság felé

“Amit adni lehet, az nem ér semmit. Az csak egy tárgy, azt el is lehet venni. Csak az az értékes, ami már eleve benned van. ” – Osho”

A meditáció, a relaxáció segíthet abban, hogy a stressztől feszült idegeinken lazíthassunk.

Ha elkezdesz figyelni a testedre és mindennap ellazítod, észreveheted a testedben zajló apróbb változásokat több síkon is. 

A rendszeres gyakorlásnak köszönhetően a szervezeted szempontjából például megfigyelheted, hogy jelentősen lassul a légzésed, ami hozzásegíti az izmokat a lazításhoz, így a stressz szintedet is csökkentheted.

Az idegrendszered szempontjából nézve megtapasztalhatod, hogy nyugodtabbá válsz, segíti a koncentrációt, erősíti a figyelem- és fókusztartást. A relaxáló és meditációs gyakorlatok erősíti az önelfogadást, az önmagadba vetett hitet is. 

Vallási elköteleződés nélkül bele lehet fogni a gyakorlásba. Számos technika áll rendelkezésre, amiket a hangulathoz, aktuális állapothoz mérten segítségül hívhatunk, például az alábbiakat is:

  • agykontroll
  • autogén tréning
  • mantra meditációk
  • hangfürdők
  • jóga gyakorlatok
  • légzőgyakorlatok

Érdemes kipróbálni több félét is, hiszen változó lehet, hogy adott esetben éppen mitől tudunk igazán ellazulni, nyugodtabbá válni.

A meditációnak számos előnye és pozitív hatása van a szervezetre, mivel csökkenti a

  • vérnyomást
  • szorongást
  • stresszt
  • depressziót

Fokozhatjuk vele

  • szociális és érzelmi állapotunkat
  • empátiás képességünket
  • fizikai egészségünket
  • koncentrációs készségünket

Ezekre a pozitív tulajdonságainkra kifejezetten szükségünk van a mindennapokban!

Nem kötött helyhez és időhöz, így bárhol végezhető a mindennapi rutin részévé téve a leghatásosabb. Kipróbálhatod otthon a kedvenc sarkodba bekuporodva, füstölőt, gyertyákat gyújtva és ráhangolódva a pillanatra.

Sokunknak elég lehet az is, ha kimegyünk a teraszra, vagy egy közeli parkba és hallgatva a madarak csicsergését, elégséges néhány perc és csillapíthatjuk is idegrendszerünket.

Az alábbiakban szívesen megosztunk Veled egy egyszerű gyakorlatot

Ezzel a remek technikával erősíthetjük a tudatosságunkat is. Ha most próbálsz ki először ilyesmit, vagy már régebb óta meditálsz, akkor is elvégezheted. Izgalmas találkozásra hívunk a testeddel most, hiszen a légzésünket fogjuk figyelni

Javaslatok a gyakorláshoz

Végezheted ülve egy meditációs párnán vagy egy széken kényelmesen elhelyezkedve, de le is fekhetsz. Bármilyen pózt is választasz, arra figyelj, hogy lábadat és kezedet is helyezd kényelmes tartásba. Ha ülsz, törekedj arra, hogy gerinced legyen egyenes.

A légzőgyakorlat

Szemeidet puhán hunyd le és engedd meg testednek, hogy ellazuljon a választott testtartásban.

  • Kezdésnek vegyél három mély lélegzetet!
  • Majd, figyeld és vedd észre, ahogy a légzésed lelassul!
  • Megfigyelheted milyen érzés az orr lukaidon a levegő ki- és beáramlása.
  • Figyeld meg, ahogy felemelkedik, majd süllyed mellkasod!
  • Megfigyelheted, ahogy felemelkedik, majd süllyed a hasad minden egyes lélegzetvételkor.

Ezt a gyakorlatot végezd addig, amíg igazán jól esik figyelni magadra!

Váljon egészségedre! Ismételd gyakran és a jótékony hatását érezni fogod!

Készült: Budapest, 2020. szeptember